Self-care bij Gen Z: van buzzword naar basisbehoefte

Self-care is voor Gen Z geen luxe. Het is een noodzaak. Waar millennials nog grappen maakten over “treat yourself” en af en toe een geurkaars kochten, gaat het bij Gen Z veel dieper. Voor hen betekent self-care: mentaal overeind blijven in een wereld die 24/7 draait.

🌍 Context overload

Gen Z groeit op in een constante stroom van prikkels: nieuws, TikToks, DM’s, memes, klimaatpaniek, studiestress en een jobmarkt die altijd “flexibel” wil zijn. Het is dus geen verrassing dat self-care bij deze generatie veel hoger op de prioriteitenlijst staat.


🧘 Self-care = community-care

Wat opvallend is: self-care is voor Gen Z geen hyperindividueel ding. Ze zien het als een gedeelde verantwoordelijkheid. Journaling en yoga zijn er wel, maar net zo belangrijk is bij elkaar inchecken. In groupchats, via TikToks of tijdens een koffiewandeling. 


📱 TikTok als therapie

Self-care is ook big business op TikTok. Van micro-meditatie tot ADHD-vriendelijke planning hacks: Gen Z haalt massaal tips online. Het platform is tegelijk inspiratiebron én een safe space. En ja, soms ook de plek waar toxic “that girl morning routines” de druk net verhogen.


🍹 Minder uitgaan, minder alcohol

Een opvallende verschuiving: jongeren drinken en feesten minder dan vorige generaties. Niet omdat ze saai zijn, maar omdat self-care voor hen belangrijker is dan “hangen in de club” en de volgende dag een hele dag kwijt zijn aan uitkateren. Alcohol wordt vaker gezien als energy drain dan als ontspanning. Dat zie je in nieuwe trends zoals rave and run: eerst samen 5 of 10 kilometer lopen, daarna een rave… in een bakkerij. Sport, muziek, croissants en vibes – het beste van alle werelden, zonder de nadelen van het klassieke nachtleven.

 
 


💸 Niet enkel candles & skincare

Self-care is voor Gen Z ook: grenzen stellen, offline gaan, therapie normaliseren en een werkgever kiezen die mentaal welzijn serieus neemt. Een merk dat enkel kaarsjes of bubble baths promoot, mist de kern.


🤝 Wat merken hiervan kunnen leren

Wil je connecteren met Gen Z? Wees geen zelfhulp-guru. Toon dat je snapt wat self-care voor hen betekent: minder hustle, meer balans. Merken die mentale gezondheid bespreekbaar maken, winnen vertrouwen. En vooral: wees authentiek. Niets is zo snel doorgeprikt als een “#selfcare” campagne die enkel verkoopt.


Next
Next

MCoBeauty bij Kruidvat: van FYP naar sold out