Dinsdag, 31 oktober 2023

MAS in Jonge Handen bij CHOO CHOO

CHOO CHOO collective viert zijn eerste pitchwin met MAS in Jonge Handen, de jongerenwerking van het MAS. Dankzij hun expertise in samenwerken met jongeren zal CHOO CHOO een haalbare strategie en social media playbook uitschrijven op maat van de jongerenwerking van het museum.

Nood aan verjonging

“Hun socialemediakanalen hebben een sterke nood aan verjonging. Het probleem waar ze momenteel mee kampen is dat hun volgerspubliek met hen is meegegroeid. Wij zullen het kanaal zowel visueel als inhoudelijk onder handen nemen en zorgen voor de instroom van de nieuwe generatie!”, lichten Dagmar De Munter en Claire Govaerts van het jongerencommunicatiebureau toe.

Evidente keuze

De keuze voor CHOO CHOO bleek evident. “De dames van CHOO CHOO spreken duidelijk de taal die jongeren begrijpen - en wij intussen iets minder. Dat liet meteen zien waarom we hen nodig hadden om Gen Z enthousiast te krijgen over het MAS. We zijn nu al benieuwd naar het resultaat van ons traject!”, aldus Claire Verstraeten (Brand Manager MAS).

Dus voor alle -30 kunstliefhebbers in de zaal: stay tuned en volg alvast @masinjongehanden op Instagram!

Dinsdag, 7 maart 2023

De jonge ondernemers van CHOO CHOO are in for another ride

Claire Govaerts en Dagmar De Munter, 23 en 24 jaar, zijn erin geslaagd het pop-up jongerencommunicatiebureau CHOO CHOO verder te zetten als volwaardige onderneming. CHOO CHOO agency werd CHOO CHOO collective, een collectief van jonge creatieven die merken helpen met jongerencommunicatie. En dat is een vernieuwend concept binnen het Belgische medialandschap. “We gingen de voorbije maanden met heel wat communicatiemakers in gesprek. Jongerencommunicatie is voor veel merken vandaag een struikelblok. Op welke platformen zet je best in? En met welke content scoren we dan? Om ervoor te zorgen dat onze campagnes echt resoneren, maken wij communicatie voor jongeren door jongeren.”

Gat in de markt

Er is dus een fundamenteel verschil in hoe de nieuwe generaties communicatie beleven in vergelijking met vorige generaties. Zo worden ze steeds minder geraakt door massacultuur. In plaats daarvan gaan ze actief op zoek naar mensen en merken die hun levensstijl en culturele overtuigingen weerspiegelen. Jongeren worden chaud van authentieke content die persoonlijk en oprecht is. Daarnaast geloven ze bij CHOO CHOO dat ook de definitie van creativiteit is veranderd door de jaren heen. In een wereld van instant gratification zitten de nieuwste generaties jongeren niet meer te wachten op een verhaal met een lange aanloop of de meest originele koepel concepten. “Creativiteit is niet langer nieuwe dingen uitvinden, maar je merk bestaande creaties eigen maken. Denk maar aan TikTok, waar eenzelfde sound wordt toegeëigend door verschillende creators die er hun eigen versie van brengen.”

Deze shift maakt het moeilijker voor agency’s en merken om te interageren met jongeren doelgroepen. En dat hebben Dagmar en Claire ook persoonlijk ondervonden. “Het was fijn om op stage dienst te doen als jongerenexpert, maar tegelijk voelden we dat er een meer structurele oplossing nodig was. En die vonden we in CHOO CHOO.” Dat hier ook echt een markt voor was, bleek duidelijk uit het succes van hun pop-up. Merken als De Lijn, SD Workx en VRT kochten reeds een ticketje. “Het concept bleek een gat in de markt, maar om het als onderneming verder te zetten moesten we ons business model bijstellen. CHOO CHOO agency werd CHOO CHOO collective.”

CHOO CHOO collective: de schakel tussen jongeren en merken

CHOO CHOO collective is een collectief van creatieve studenten die worden ingeschakeld op basis van hun talenten en in functie van de briefing. Denk maar aan YouTube storytellers, game developers en TikTok trend spotters. “Door te co-creëren met de jongste generaties garanderen we dat onze campagnes youth-proof zijn, ook als wij dat zelf niet meer zijn.”

Daarnaast beschikken ze over een divers jongerenpanel dat bereid is om klanten inzicht te geven in de interesses en het gedrag van deze generatie als consument. “Zo helpen we merken om op een juiste, relevante manier waarde toe te voegen aan de wereld van jonge consumenten. Niet top-down maar bottom-up.”

Ambitieus maar down-to-earth

“We zijn misschien nog maar net van de schoolbanken, maar dat is juist een sterkte als je een jongerencommunicatiebureau opstart.” Daarnaast zit hen als echte Gen Z’ers het ondernemen in het bloed. “We schreven eigenhandig een businessplan en financieel plan. Natuurlijk kenden we een heleboel tegenvallers tijdens de opstart, maar het is dat vallen en weer opstaan waar we energie uit halen.” 

En hoe zit het met de ambities van de twee jonge onderneemsters? Het liefst werken ze aan campagnes die een blijvende goede impact hebben op het dagelijkse leven van jonge mensen. “Onze favoriete briefings zijn die wat een gevoelig topic coveren, maar die wij dan samen met jongeren bespreekbaar kunnen maken.”

Benieuwd wat CHOO CHOO voor jouw merk kan betekenen? Lees dan meer over hun way of working op choochoo.be of contacteer hen via hello@choochoo.be. Challas & tot later?